The D day

"Dagen efter" behöver jag säga mer ??


Visst har man funderat ibland på hur det kommer sig att det dricks så mycket på högtider. Jag menar de flesta röda dagar vi firar här i vårat av långa land är ändå på grund av kyrkan. Jag är inte helt säker på om det var det som var meningen. Att vi varige år sitter och skrålar ut snapsvisor till hyllning av att t.ex. Jesus har fötts känns lite konstigt. Tro inte att jag blivit högkyrklig eller nykterist nu, men ni måste erkänna att det känns som något blivit fel.  



Det är just därför jag gillar midsommar för på denna dag är det meningen att man ska dricka det har alltid gjorts och kommer troligtvis alltid att göras. Visst kyrkan firar Johannes döparen denna helgen men det som alltid har firats är sommarsolståndet. Den sol som lustigt nog har en tendens att gömma sig just denna dag. Så till alla er som ligger bakfulla hemma i tv-soffan och känner att världen är hemsk. Sträck på er ni har just för en fornnordisk tradition vidare.            


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0